• سه شنبه ١٧ مرداد ١٤٠٢-١١:٢٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٢٧٦
در واکنش به گزارش حادثه ساختمان منطقه 19مطرح شد:4-168

از پیشنهاد تشکیل کمیته تخصصی تا درخواست جرم انگاری برای متخلفان ساختمانی

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به استماع گزارش شهردار منطقه 19 و مدیرعامل سازمان آتش نشانی، نظرات و پییشنهادات فنی و تخصصی خود را اعلام کردند.

قائمی: تخریب ساخت و ساز غیرمجاز درمان بعد از پیشگیری است
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دیروز در محل حادثه حاضر شده بوده اند، اظهار کرد: از شهردار منطقه، همکاران سازمان مدیریت بحران، آتش نشانی، پلیس و سایر مجموعه های شهرداری برای کاهش مشکلات تقدیر می کنیم.
وی با بیان اینکه رویکرد شهرداری تهران به ویژه شهرداری منطقه ۱۹ در مقابله با تخلفات کار قابل تقدیر و زحماتشان غیرقابل چشم پوشی است، یادآور شد: قوه قضاییه به این موضوع کمک کند تا اقدامات به نتیجه برسد.
قائمی اعلام کرد ممکن است روش تخریب دارای اشکالاتی باشد؛ تصریح کرد: یک گروه تخصصی و حرفه ای این مساله را مطالعه و بررسی کنند و نتایج را در حداقل زمان ممکن به شورا ارائه دهند.
عضو شورای شهر تهران با اعلام اینکه حجم زیادی از کار باقی مانده و شاید توان شهرداری منطقه ۱۹ کافی نباشد، اظهار کرد: از شهرداری و دولت درخواست می کنم که به کمک شهرداری منطقه ۱۹ بیایند چراکه حجم زیادی آواربرداری باقی مانده است.
وی اعلام کرد: باید دلجویی مناسبی از خانواده جان باختگان صورت بگیرد هرچند جای خالی آنها هیچ وقت پر نخواهد شد.
قائمی با بیان اینکه با توجه به بافت اجتماعی این منطقه باید نسبت به این موضوع حساسیت لازم وجود داشته باشد تا آسیب ها به حداقل برسد، یادآور شد: اگر شهرداری قرار است به تخریب بپردازد که اقدام درستی است، به مؤلفه های اجتماعی باید توجه داشته باشد.
وی همچنین تصریح کرد: تخریب ساخت و ساز غیرمجاز درمان بعد از پیشگیری است اما ریشه یابی مسئله، موضوع مهمی است که باید به آن پرداخت و نتایج را منتشر کرد.
قائمی با بیان اینکه تکانه ساختمان اول به ساختمان های بعدی و پیچش ستون نشان می دهد که سیل و زلزله نیز می توانست این حادثه را رقم بزند، گفت: سازمان نظام مهندسی کجاست و آیا نظارتی بر شرایط صورت گرفته است؟
وی با اعلام اینکه ما سامانه های هوشمند در شهرداری داریم و حجم زیادی از اطلاعات شهروندان در مورد املاک و ابنیه در این سامانه وجود دارد، خاطرنشان کرد: این ابزار، قدرت را به ما می دهد که پیشگیری را در نظر داشته باشیم و باید شهرداری به موضوع توجه کند.
 
اقراریان: لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب
مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمن ابراز همدردی با خانواده شهرداری و پلیس برای جان باختن ۴ تن از نیروهای این دو مجموعه در حادثه ریزش ساختمان در منطقه ۱۹، اظهار کرد: جان باختن این افراد غم ما را دو چندان کرد و همچنین جان باختن یک شهروند در این حادثه اتفاق تلخی بود که به خانواده این جان باختگان تسلیت می گوییم.
وی با بیان اینکه ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه ۱۹ در کمیته نظارت و حقوقی شورا مکرر دنبال می شد؛ خاطرنشان کرد: جلسات متعددی را با مراجع قضایی و نیروی انتظامی داشتیم؛ این اتفاق پیامدهایی داشت که باید به آن توجه شود.
اقراریان با تأکید بر اینکه مسائل مرتبط با تهران ملی است و باید تمام کشور به آن توجه داشته باشند، تصریح کرد: برای اعمال قانون در مواردی که قانون گذار پیش بینی کرده، به ابزار اعمال قانون نیاز داریم چراکه شهرداری در این زمینه با چالش روبه رو است.
وی افزود: باید با حضور ضابطین قضایی به موضوع ورود شود. یادم می آید پس از حادثه متروپل تذکر دادم که این رویداد هشداری برای ساخت و سازهای غیرمجاز تهران است. این ساختمان ها تنها ساخت و سازهای غیرمجاز و ناایمن تهران نیستند و این اتفاق تلخ، هشداری برای ماست.
اقراریان با بیان اینکه این ساختمان ها در سطح شهر ساخته شده و مردم در آن ساکن هستند، گفت: ممکن است با یک سانحه، جان شهروندان زیادی با خطر مواجه شود و امکانات آتش نشانی پاسخگوی چنین حوادثی نخواهد بود. اگر به شرایط امروز توجه نکنیم به جایی خواهیم رسید که بسیار تلخ تر از امروز خواهد بود.
وی تأکید کرد: برای ابعاد فنی موضوع نیاز به تشکیل کمیته حقیقت یاب است و باید در اسرع وقت این کمیته به موضوع بپردازد. اصل پرداختن به ساخت و ساز غیرمجاز بسیار مهم است و شهرداری باید بنابر مسئولیت خود ظرفیت ایجاد کند اما اتفاقاتی که در حادثه افتاده نیاز به کمیته حقیقت یاب دارد.

 عضو شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد که این اتفاق در شورای ششم زنگ خطری باشد که دغدغه هایی که نمایندگان از ابتدای دوره در مورد ایمنی داشتند، مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: تشکیل کمیته تخصصی را برای بررسی جوانب موضوع دنبال خواهیم کرد.
 
امانی: اشتباه جدی در تخریب ساختمان وجود داشته است
ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران هم ضمن تقدیر از تلاش شهرداری تهران به ویژه منطقه ۱۹ اظهار کرد: گزارشات نوبه ای شهرداری منطقه ۱۹ در برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز به طور مرتب برای ما ارسال می شود که قابل تقدیر است و مواردی که مطرح می کنیم به منظور ناسپاسی نیست و نباید با این اتفاق، زحمات اخیر را نادیده گرفت.
وی با بیان اینکه بنده دو بار در مورد ساخت و ساز غیرمجاز منطقه ۱۹ تذکر داده و تذکرات را کتبی ارائه دادم، یادآور شد: بحث زمین های اوقافی و ساخت و سازهای خلازیر را مطرح کردم که باید شهرداری و اوقاف مسائل را روشن می کردند؛ آقای فرهادی از شهرداران با سابقه شهرداری هستند اما حجم کار از توان منطقه خارج است و به عزم فرامنطقه ای و فراشهرداری نیاز دارد.
امانی تأکید کرد: قبل از تخریب و وجود مافیا، باید بگوییم که در این ناحیه، شهردار ناحیه نمایشی را به اجرا گذاشت که قمه خورده و مورد برخورد قرار گرفته و مشخص شد که واقعیت نبوده و شهردار هیچ توضیحی نداد. یک سال پس از آن شاهد چنین حادثه ای بودیم. بنده سئوال دارم و اولین سئوال این است که پیمانکار و شخصیت حقیقی و حقوقی چه شرکتی بوده و چه گریدی در مهندسی تخریب داشته است.
وی با بیان اینکه نقشه نحوه تخریب و مهندسی و سناریوهای مختلف در طراحی تخریب به چه شکل بوده است، خاطرنشان کرد: باید میزان اثرگذاری تخریب بر دیگر سازه ها مشخص باشد که روشن نیست.
امانی با تأکید بر اینکه تصاویر نشان می دهد افراد حاضر در محل غافلگیر می شوند و انگار خبر ندارند که ساختمان در حال تخریب است، گفت: مگر به مأمورین گفته نشده بود که چه زمانی تخریب می شود. با بلندگو هشدار داده بودند که از محل خارج شوید و قرار بوده ساختمان فرو بریزد؟ افراد توجیه نبودند که قرار بوده ساختمان فرو بریزد و این چه نوع مهندسی است؟
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بزرگترین برج ها تمیز تخریب می شوند و کوچکترین آسیبی به ساختمان های مجاور وارد نمی شود، گفت: چرا باید با سیم بکسل تخریب صورت بگیرد وقتی تجهیزات مدرن وجود دارد. بنده قضاوت قطعی نمی کنم اما تصاویر و فیلم ها نشان می دهد که اشتباه جدی در تخریب ساختمان وجود داشته و این نظر شخصی بنده است و حتماً اشتباه جبران ناپذیری اتفاق افتاد و جان چند نفر از دست رفت و احساسات همه جریحه دار شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: با چند فیلم و عکس نمی توان قضاوت کرد و باید بررسی شود.

 

سلیمانی: بی توجهی به مجوزهای قانونی سبب کاهش ایمنی می شود
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر  با تأکید بر اینکه گزارش جزئیات این حادثه را دریافت و در شورا ارائه خواهیم کرد، یادآور شد: بی توجهی به مجوزهای قانونی و اقدمات سودجویانه منجر به کاهش سطح ایمنی در شهر می شود که با چنین اتفاقات و حوادثی، در خاطر ما ثبت خواهد شد.
وی با بیان اینکه دستیابی به شهر ایمن با قابلیت توسعه پایدار بدون نگاه به قوانین امکان پذیر نیست، یادآور شد: آیا پیمانکار تخریب اصالت سنجی شده که این توان را دارد از مواد استفاده کند.
سلیمانی با اعلام اینکه مصالح و تیرهای آهن با کیف دستی جابجا نشدند که قابل رؤیت نباشد و ساختمان ها تا این اندازه ساخته شده باشند، گفت: کمیسیون نظارت و حقوقی شورا این موارد را بررسی و نتایج را اعلام خواهد کرد.
 
میثم مظفر: قانون بد قانونگریزی درپی دارد
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به شرایط صدور پروانه در اراضی موقوفه، اظهار کرد: باید ۵۰ درصد قدرالسهم منافع به موقوفه واگذار شود تا بتوان پروانه دریافت کرد و چون موقوفه سهم زیادی می خواهد؛ به صورت دست چندم به غیر واگذار می شود و ساخت و ساز غیرمجاز صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه موقوفه باید در شرایطی با شهرداری به توافق برسد که مطلوبیت اقتصادی برای ساخت و ساز مجاز و پرداخت سهم شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: با سوداگری همراه با شرارت و قداره کشی از سوی سودجویان روبه رو بودیم و شهرداری باید متناسب با این شرایط، قدرت انتظامی خود را ارتقاء دهد. کار شهرداری جنگیدن نیست. در عملیات های اخیر نیروی شهرداری را گروگان گرفتند و هتک حرمت غیراخلاقی صورت گرفت و ۶۰ نفر نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
مظفر با بیان اینکه باید عملیات مستقل انتظامی صورت بگیرد، یادآور شد: یگان حفاظت نیاز ما را پاسخ نمی دهد و باید یک واحد انتظامی مستقل شکل بگیرد.
وی تأکید کرد: فاجعه امکانات حداقلی برای آواربرداری را در حادثه اخیر شاهد بودیم و چنگک مناسبی برای برداشت آوار نداشتیم و مگنت نیز برای جذب آهنربایی و بیل مکانیکی ۴۰۰ وجود نداشت. پس از ۲۴ ساعت بیل مکانیکی ۳۲۰ وارد محل شد و شهرداری این بیل را در اختیار نداشت.
مظفر با بیان اینکه در کشور سگ مرده یاب نداریم، گفت: سگ زنده یاب کارایی لازم را در این حادثه نداشت. از سویی دیگر اگر جی.پی.اس همراه نیروها بود کشف پیکرها راحت تر و سریعتر انجام می شود.
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پست برق در محله ایجاد شده است، یادآور شد: نباید به ساخت و ساز غیرمجاز رسمیت دهیم و خدمات ویژه در این محلات ارائه شود تا تشویق به ساخت و ساز غیرمجاز شکل بگیرد.
 
علوی: تخلفات ساختمانی در دنیا جرم انگاری شده است
سید احمد علوی، عضو شورای اسلامی شهر تهران هم با بیان اینکه تخلفات ساختمانی در اکثریت کشورها جرم انگاری شده و با متخلفین برخورد کیفری می شود، اظهار کرد: ما در کمیسیون ماده 100 رأی تخریب می گیریم و عوامل مناطق با سختی جلوی این موضوع را می گیرند. مشکل این است که نتوانستیم مراجع قضایی را توجیه کنیم که متخلف ساختمانی مجرم است.
وی افزود: باید چنین اتفاقی می افتاد که سراغ متخلف برویم؟ صرف اینکه ملک را تخریب کنیم موضوع تمام نمی شود. امروز که احکام برنامه هفتم در حال تدوین است، تقاضا دارم رئیس شورا و شهردار و کسانی که تخصص موضوع را دارند کمک کنند تا در برنامه این موضوع به عنوان جرم و تخلف کیفری در نظر گرفته شود.
علوی با بیان اینکه پرونده ای برای این متخلف تشکیل نمی شود، گفت: اگر این فرد در منطقه دیگر ساخت و ساز انجام دهد ما نمی توانیم بگوییم که چون در منطقه دیگر ساخت و ساز غیر مجاز انجام داده ای دیگر نمی توانی بسازی.

 

سروری: نگرانم که حادثه اخیر اصل موضوع در حاشیه قرار گیرد
نایب رئیس شورای شهر  با اشاره به تشکیل کمیته ارزیابی پس از حادثه پلاسکو، اظهار کرد: تا مشکل به صورت ریشه ای حل نشود؛ باز هم چنین حوادثی رخ می دهد و باید از این حادثه دردناک فرصتی ایجاد کنیم تا موارد ارزیابی شود.
وی افزود: جرم انگاری ساخت و سازهای غیرمجاز از درخواست های مقام معظم رهبری است و این ظرفیت وجود دارد و بنده از شورای عالی استانها حتما موضوع را پیگیری خواهم کرد.
سروری با بیان اینکه کار بزرگی صورت گرفت و بنده نگرانم، یادآور شد: ما نسبت به ساخت و ساز غیرمجاز هشدار دادیم و اعضای شورا در محل این ساخت و سازها حضور داشتند و همه واکنش مثبتی داشتند اما نگرانم که حادثه موجب شود که اصل موضوع در حاشیه قرار بگیرد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این ساختمان به اندازه ای ناایمن بود که با کمترین تکانه فروریخت، یادآور شد: با اسکان شهروندان در این ساختمان ها هر لحظه باید منتظر یک بمب ساعتی باشیم؛ لذا نباید اجازه دهیم که حاشیه بر اصل پیشی بگیرد.
وی افزود: در زمان پلاسکو شهردار در محل حادثه و در دل آتش بود اما مسئله استعفای شهردار و مسائل حاشیه ای را مطرح می کردند؛ لذا نباید به حواشی پرداخت و نباید اجازه دهیم فاصله ایجاد شود و در کنار یافتن مقصران، تخریب با قوت ادامه پیدا کند تا بتوانیم هرچه سریعتر این منطقه ناایمن را ایمن کنیم.

 

تشکری هاشمی: ساختمان های بدون مجوز چرا انشعابات خدماتی دریافت می کنند
سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا در ادامه ضمن تأیید اقدام اخیر مبنی بر تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز تذکر داد: گرچه اقدام اخیر کار بسیار درستی بوده و باید با تخلفات ساختمانی با جدیت برخورد شود اما این به معنای نادیده گرفتن روش‌های دقیق مهندسی چه در تخریب‌ها و چه در ترتیب و توالی انجام کار نیست. از آنجا که طی این حادثه ۵ نفر جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز مجروح شدند و امکان تکرار اینگونه حوادث باز هم وجود دارد، ما در کمیسیون کار بررسی و مستندسازی را آغاز کرده‌ایم تا ریشه یابی کرده و اشکالات را کشف و سندسازی کنیم و این بتواند به عنوان یک چراغ راهی برای آیندگانی که چنین برنامه‌هایی را پیش رو دارند، باشد. 
وی افزود: همانطور که اشاره شد ما نیازی به یک تیم حقیقت‌یاب داریم که به طور یک طرفه صرفاً از درون شهرداری و یا شورا روی این موضوع اظهار نظر نکند. تصمیم گرفتیم از نهادهایی مانند سازمان نظام مهندسی بخواهیم که به موضوع ورود کند که مقدمات این کار از روز گذشته آغاز شده است تا آنچه باید در این خصوص انجام شود، انجام شده و مستندات و مدارک به موقع جمع آوری شود تا این تیم حقیقت‌یاب بتواند به درستی بررسی و اظهار نظر کنند.
تشکری با تأکید بر اینکه اقدام برخورد با ساخت و سازهای ناایمن و غیر مجاز باید جدی باشد؛ اظهار داشت: شهروندان باید بدانند که تنها بحث غیر مجاز بودن مطرح نیست بلکه این ساختمان‌ها بسیار ناایمن هستند و جان ده‌ها انسان را تهدید می‌کنند لذا تقاضا می‌شود به هیچ عنوان تحت تأثیر فضاهای به وجود آمده این ساخت و سازهای وسیع غیر ایمن که جان شهروندان را به شدت تهدید می‌کند، تداوم نیابد. 
رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا با اشاره به اینکه در حال حاضر خانواده‌هایی در ساختمان‌های اینچنینی ساکن هستند و احتمال اینکه در تخریب‌های بعدی آسیب‌هایی متوجه ساکنان در شعاع اجرای طرح باشد، وجود دارد، بیان کرد: باید نسبت به تخلیه ساکنانی که در محدوده این ساختمان‌های ناایمن هستند، اقدام شده و شهروندان به مناطق امن‌‌تری مانند اقامتگاه‌های مناسب منتقل شوند و پس از اتمام عملیات تخریب و ایمن سازی اقدام به برگشت و استقرار کند.
وی در ادامه با بیان اینکه نباید تنها به دنبال سازنده متخلف باشیم و دستگاه‌های دیگر نیز در این تخلف دخیل هستند، تصریح کرد: سئوال مهم دیگر این است که سازمان اوقاف باید مشخص کند چرا زمین‌هایی که جزو اوقاف هستند و باید از آن‌ها صیانت شود؛ رها شده و هیچ اقدام قضایی و قانونی در خصوص آن انجام نمی‌شود و اگر اقدامی انجام شده چرا به نتیجه نرسیده است. دستگاه‌هایی مانند شرکت آب، برق و گاز به این ساخت و سازهای غیر مجاز رسما خدماتی را ارائه کرده‌اند و انشعابات گاز، برق و آب به وضوح در این ساختمان‌ها دیده می‌شود و حتی خود شهرداری اقدام به ایجاد خیابان‌های عریض و مجهز کرده است. بنابراین اگر در این مکان‌ها ساخت و سازی صورت نگیرد؛ لزومی برای ارائه این خدمات وجود ندارد. پرسنل شهرداری در این مکان‌ها شرایط نا ایمنی دارند و نکات ایمنی به شکل مطلوبی در آنجا رعایت نمی‌شود و اگر قرار است در آنجا اقدامی صورت بگیرد باید با رعایت نکات ایمنی باشد. 
 
آقامیری: قوانین فعلی، ظرفیت و بازدارندگی لازم را ندارد
حجت الاسلام آقامیری نیز با بیان اینکه یکی از سئوالات پر تکرار در این باره این است که آیا تخریب انجام شده؛ اصولی بوده است یا خیر، اظهار داشت: بسیار پرسیده می‌شود که آیا این تخریب انجام شده اصولی بوده است یا خیر در این باره باید بگوییم شرکت طرف قرارداد شهرداری از جمله شرکت‌های متخصص است. 
وی افزود: بر اساس مقررات ایمنی آئین نامه حفاظتی کارگاه‌های ساختمانی فصل پنجم که از مواد ۱۹۲ تا ۳۲۴ ناظر بر تخریب ایمن و مراحل مقدماتی و اصل تخریب و پر کردن چک لیست‌های مربوطه است، تخریب‌های ساختمان به صورت کلی باید از بالاترین قسمت شروع شده و به پایین‌ترین قسمت برسد مگر اینکه با استفاده از مواد منفجره انجام شود و یا اینکه از طریق کشیدن با کابل و یا وارد کردن ضربه به ساختمان باشد که تخریب ساختمان فوق به روش دوم صورت گرفته است. آنچه در اینجا مهم است بحث ایمنی و hsc است که باید تمهیدات حفاظتی کافی حین عملیات تخریب در محل را در نظر می‌گرفتند. 
آقامیری در خصوص جرم انگاری این اقدام نیز گفت: قوانینی که در حال حاضر در قوه قضاییه وجود دارد ظرفیت و بازدارندگی لازم را ندارد.

 

مهدی عباسی: باید مسئولیت کارهای خود را بپذیریم
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا، در جریان بررسی ابعاد مبحث مربوط به تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز با تأکید بر اینکه قطعاً ما باید مسئولیت پذیر باشیم، اظهار کرد: ما باید مسئولیت خود را در این ماجرا بپذیریم هم از زمانی که این ساخت و سازها شکل گرفته و هم در حوادثی که ممکن است پیرامون آن ایجاد شود و یا در آینده رخ دهد. 
وی ادامه داد: شورای شهر ششم در این مدت دوره‌ای را با موفقیت و یا عدم موفقیت رقم خواهد زد و حوادث رخ داده نیز به نام شورا ثبت خواهد شد. مردم به ما رأی داده‌اند تا محافظ و مدافع حقوق آن‌ها باشیم لذا باید مراقب باشیم که این حقوق مورد دست درازی قرار نگیرد. در حال حاضر وقت حمایت از شهرداری است چرا که عزیزانی در این ماجرا جان خود را از دست دادند پس به حرمت خون آن‌ها هم که شده باید این عملیات ادامه یابد. اگر پیگیری این موضوع رها شود دیگر نمی‌توان جلوی چنین اقداماتی را گرفت و این حوادث تکرار خواهد شد در نتیجه تدبیر لازم جهت پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز باید در دستور کار قرار گیرد و عده‌ای فرصت را مغتنم شمرده و به کار خود ادامه دهند. 
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در ادامه تأکید کرد: باید با قدرت از تیم حاضر حمایت شود تا بتوانند کار را به اتمام برسانند؛ این حادثه برای همه ما درس عبرت بود؛ همگی مشاهده کردیم که آواربرداری در معابر کم عرض چه تبعاتی داشته و چگونه امدادرسانی را امکان ناپذیر می‌کند. این‌ها عبرت‌های این حادثه است اگر یک پایه امنیت سست شود، غده سرطانی ناامنی به بخش‌هایی سرایت می‌کند که حتی تصورش را هم نمی‌کنیم. 
عباسی در ادامه با تأکید بر اینکه فراجا بسیار مظلوم است، بیان کرد: ما به اندازه کافی به فراجا حمله کرده‌ایم و دیگر نباید کم کاری خود را به گردن آن بیندازیم، در همین چند ماه اخیر ۴۰ تن از نیروی فراجا برای حفظ امنیت جان خود را از دست داده‌اند؛ ما باید مسئولیت کارهای خود را بپذیریم.
 
 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: